برخورد موتورسیکلت‌ها در سبزوار یک کشته و ۲ مجروح داشت (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت مادر ۵۰ ساله و فرزند ۱۵ ساله‌اش بر اثر گاز گرفتگی در مشهد | مونوکسید کربن ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود موج جدید بارندگی به کشور از فردا یکشنبه | پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی در هفته جاری (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات جدید از زلزله در اردبیل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) زلزله اردبیل را لرزاند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارز ویژه سفر حج در خراسان رضوی از فردا کجا توزیع می شود؟ + آدرس جنازه چهار نفر در یک مجتمع مسکونی در خرم‌آباد کشف شد آغاز عرضه ارز ویژه سفر حج از فردا (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال اطلاعات نسخ دارویی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه‌های تکمیلی پبش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی و مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | آغاز روند نسبی افزایش دما از امروز در استان جزئیات افزایش حقوق، عائله‌مندی و حق‌مسکن بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اعلام شد | افزایش حقوق‌های اردیبهشت چقدر است؟ فرصت دانشگاهیان برای ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب + جزئیات کلاهبرداری هزار میلیاردی از ۱۴۶ نفر در پوشش پیش‌فروش خودرو در کرمانشاه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور فراجا: رقم جرائم رانندگی فعلا تغییر نکرده است تا پلیس + ۱۰ نروید؛ آنلاین خلافی بگیرید! کاهش آمار ازدواج به‌دلیل پیری جمعیت | افزایش زایمان زیر ۲۴ سال دستگیری ۳ شکارچی غیرمجاز در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران در پرونده «سرویس اسکورت» دستگیری زن سارق طلا از کودکان در بیمارستان‌های مشهد + عکس ادامه واریز مستمری و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | زمان دقیق پرداخت معوقات حقوق فروردین مشخص شد
سرخط خبرها

سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی| روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟

  • کد خبر: ۲۱۳۸۲۵
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی| روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟
سرطان پروستات دومین سرطان شایع در میان مردان ایرانی است که در صورت تشخیص و درمان به موقع، درمان دارای نتایج رضایت‌بخشی خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، پروستات یک غده عضلانی بیضی شکل می‌باشد. این غده تولیدکننده مایع منی است و وظیفه دیگر آن تغذیه و حمل اسپرم است. پروستات در جلوی راست روده و زیر مثانه قرار دارد؛ بنابراین عضو بسیار مهمی در بدن مردان می‌باشد.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات «Prostate Cancer» نوعی از سرطان است که در ناحیه بین مثانه و آلت‌تناسلی مردان می‌باشد. این غده گردو شکل است و در جلوی راست روده قرار دارد.

متاسفانه سرطان غده پروستات در اوایل هیچ نشانه‌ای از خود بروز نداده و بسیار خاموش رشد می‌کند. به همین علت ابتلا به این سرطان رو به افزایش است و مردان با بالا رفتن سن باید حتما مورد چکاپ و آزمایش دوره‌ای قرار بگیرند. این غده با افزایش سن بزرگتر می‌شود به همین دلیل است که این بیماری در مردان بالای ۵۰ سال شایع است.

سرطان‌های روده، ریه و پروستات بین مردان شایع است بنابراین مردان باید بسیار مراقب سلامت خود و پیشگیری از این نوع سرطان‌ها و بیماری‌ها باشند. سرطان پروستات، به آهستگی رشد می‌کند و ابتدا همان غده پروستات را در برمی‌گیرد و در صورت رشد بیشتر به اعضا دیگر بدن نیز سرایت می‌کند.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی| روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟

علائم سرطان پروستات

در ابتدا برای درمان یا پیشگیری از سرطان غده پروستات باید علائم آن را بشناسید. همان طور که گفته شد در اوایل ابتلا به این سرطان هیچ کدام علائمی نخواهید داشت و بهتر است برای چکاپ سلامتی خود به پزشک مراجعه نمایید. تا همان ابتدا متوجه شوید. اما اگر این سرطان به مراحل پیشرفته برسد علائمی خواهد داشت که در ادامه به علائم پیشرفته سرطان غده پروستات خواهیم پرداخت.

مشکل در دفع ادرار

وجود خون در مایع منی و ادرار

درگیر بسیار در موضع درگیر

وجود درد در ران، لگن و کمر

کاهش وزن چشمگیر

وجود درد و علائم غیر طبیعی در آلت تناسلی

احساس تخلیه فوری ادرار

درد در استخوان‌ها

جریان ضعیف ادرار

بی اختیاری ادرار

حالت تهوع

سرگیجه 

عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند

سن: با افزایش سن مردان، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می‌یابد. به ندرت در مردان جوان‌تر از ۴۰ سال این کانسر مشاهده می‌شود. آسیب دیدن ماده ژنتیکی (DNA)  سلول‌های پروستات مردان بالای ۵۵ سال را بیشتر در بر می‌گیرد. سلول‌های آسیب دیده یا غیر طبیعی پروستات می‌توانند از کنترل خارج شده و تومور‌هایی را تشکیل دهند. سن یک عامل خطرناک برای سرطان پروستات شناخته شده است.

سابقه خانوادگی: مردان با سابقه خانوادگی سرطان پروستات نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. اگر پدر، برادر یا فرزندش این بیماری را داشته باشد، این خطر با تعداد بستگان مبتلا به سرطان پروستات افزایش می‌یابد.

سیگار کشیدن: مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات افراد سیگاری دو برابر افراد عادی است. استعمال دخانیات همچنین با خطر بیشتری از مرگ در اثر سرطان پروستات مرتبط است. با این حال، ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

منطقه جهانی: تعداد مرگ و میر سرطان پروستات در سراسر جهان متفاوت است. وراثت، رژیم‌های غذایی ضعیف، عدم ورزش کردن و. بر روی این بیماری تاثیر بسزایی دارد.

رژیم غذایی: رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات

رژیم غذایی حاوی مواد زیر در پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مؤثر است:

درمان سرطان پروستات با افزودن فلفل و گوجه فرنگی به رژیم غذایی

مصرف سبزیجات از جمله خانواده کلم مانند بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ

استفاده ماهی،سویا در رژیم غدایی

پخت و پز با روغن‌های حاوی اسید‌های چرب امگا۳ مانند روغن زیتون

ورزش کردن (طبق تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۰۶، ورزش کردن روزانه به مدت ۳۰ دقیقه خطر ابتلا به سرطان غده پروستات و همچنین خطر مرگ در اثر سرطان غده پروستات را کاهش می‌دهد)

در نقطه مقابل، مصرف مواد غذایی چون شیر، محصولات لبنی، چربی‌های اشباع محصولات حیوانی ،گوشت قرمز و گوشت کبابی در نقطه مقابل قرار دارد و احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی| روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟

روش‌های تشخیص سرطان پروستات

همان طور که می‌دانید تشخیص زود هنگام تمامی سرطان‌ها کمک بسیاری به روند درمانی شما می‌کند، سرطان پروستات هم از این قاعده مستثنی نیست. اغلب، تشخیص سرطان پروستات برای اولین بار در نتیجه غربالگری با آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یا آزمایش دیجیتال رکتال (DRE) رخ می‌دهد.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی| روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟

در همین خصوص دکتر محمد هادی رادفر، دبیر جامعه اورولوژی ایران گفت: سرطان پروستات دومین سرطان شایع در میان مردان ایرانی است که در صورت تشخیص و درمان به موقع، درمان دارای نتایج رضایت‌بخشی خواهد بود.

از آنجایی که این بیماری در مراحل ابتدایی خود هیچ علائمی ندارد، توصیه می‌شود در سنین بالا به‌طور مکرر برای چکاپ و غربالگری به مراجع درمانی معتبر مراجعه کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->